حرفه ای شبکه bexpertNetwork

  • ۱
  • ۰

معرفی و آشنایی با Exchange Server 2016:

نسخه تفاوت چندانی با نسخه  Exchange Server 2013 ندارد و یک نکته و ویژگی مهم نسخه Exchange 2016 این است که کنسول مدیریت سرور اکسچنج EAC یا همان Exchange Admin Center بسیار شبیه همین Console در نسخه 2013 میل سرور Exchange می باشد.

Exchange Server 2016

Exchnage Admin Center 2016


Console Exchange 2016

از دیگر نکات قابل توجه این است که در ورژن ۲۰۱۶، پروتکل پیش فرض یا default برقراری ارتباط میان اوت لوک و اکسچینج سرور MAPI over HTTP است(برخلاف اکسچینج ۲۰۱۳ که RPC over HTTP پروتکل پیش فرض بود). مایکروسافت علت این تغییر را در این مورد ذکر کرده که MAPI over HTPP به نسبت RPC over HTTP قابل اطمینان و پایدار تر است. نکته دیگر آن است که Outlook Web App به Outlook on the web تغییر نموده و سازگاری آن با انواع تبلت، اسمارت فون و همچنین کامیپوترهای رومیزی بهبود یافته است.

OWA-Exchange

Exchange -OWA-2


OWA-Exchange

نقش ابر و Cloud در میل سرور Exchange 2016:

ایمیل سروری برای ابر Cloud Base Mail Server، شعار شرکت مایکروسافت برای ایمیل سرور جدید نسخه 2016 Exchange می باشد و مایکروسافت معتقد است که اکسچنج 2013 قابلیت ها و امکاناتی دارد که این محصول را برای فضای ابری و Cloud بسیار کاربردی می کند و شاید تنها تفاوت اساسی و فرق Exchange 2013 با نسخه Exchange 2010 همین ویژگی جدید Cloud در میل سرور جدید مایکروسافت باشد.

کدام نسخه Exchange 2016 را نصب کنیم؟

برای Exchange 2016 دو نسخه وجود دارد که فقط یک تفاوت بین آنها وجود دارد، و آن تعداد دیتابیس هایی ست که در هر سرور قابلیت مانت شدن دارد.
در نسخه استاندارد حداکثر 5 دیتابیس به ازای هر سرور
در نسخه اینترپرایس حداکثر تا 100 دیتابیس به ازای هر سرور
تعریف مایکروسافت از دیتابیس های مانت شده به صورت ذیل می باشد:
"یک دیتابیس مانت شده می تواند یک دیتابیس فعال باشد که توسط کلاینت ها در حال استغاده می باشد و یا یک دیتابیس غیر فعال که جهت ریکاوری و یا برای لاگ گیری می باشد. شما می توانید تعداد زیادی دیتابیس ایجاد کنید اما تعداد دیتابیس هایی که می توانید مانت کنید بر اساس حداکثرهای تعیین شده بالا می باشد. دیتابیس های ریکاوری جزو دیتابیس های قابل شمارش محسوب نمی شوند."
در اینجا چند مثال ذکر می کنیم. در این مثال یک سرور که نسخه استاندارد روی آن نصب شده است، 5 دیتابیس مختلف دارد. تمامی این دیتابیس ها قابیت مانت شدن دارند. همچین می توان یک دیتابیس جداگانه جهت ریکاوری ساخت و آن را به سرور مانت کرد که در سناریوهای بازگردانی دیتا کاربرد دارد.

Exchange Server2016

یک سرور مشابه که روی آن نیز نسخه استاندارد نصب شده است با 6 دیتابیس که تمامی آن دیتابیس ها نمی توانند در یک زمان مانت شوند. در حالیکه در نسخه اینترپرایس تمامی 6 دیتابیس و یا حداکثر تا 100 دیتابیس قابلیت مانت شدن دارد.


DAG (Database Availability Group):

می تواند تا 16 عضو، و هر عضو می تواند بر اساس محدودیت نسخه نصب شده دیتابیس داشته باشد. در نتیجه یک نسخه استاندارد که عضو DAG هست می تواند از 5 دیتابیس اکتیو و یا غیر اکتیو میزبانی کند و یک نسخه اینترپرایس که عضو DAG هست می تواند تا 100 دیتابیس اکتیو یا پسیو را میزبانی نماید. DAG تنها محدودیت های خودش را در نظر می گیرد. اگر یک DAG با 16 عضو نسخه استاندارد در نظر بگیریم و بخواهیم از هر دیتابیس 4 کپی داشته باشیم، پس حداکثر از 20 دیتابیس می توانیم میزبانی کنیم.

DAG-Exchange Server

برای شفاف کردن این موضوع باید بدانید که صرفاً بخاطر داشتن DAG نیازی نیست که نسخه اینترپرایس را نصب کنید. انتخاب نسخه نصبی شما صرفاً بر اساس محدودیت تعداد دیتابیس های ست که به یک سرور می تواند مانت شود.


تجمیع و یکی شدن نقش های Mailbox and Client Access در Exchange 2016:

یک تغییر بزرگ دیگر در Exchange 2016 در مقابل Exchange 2013 این است که دو Role یا نقش Mailbox and Client Access در Exchange 2016 با یکدیگر Merge شده و تبدل به Role میل باکس Mailbox شده است. MailBox رول در Exchange 2016 تمامی نقش های Client Access Protocol و Transport Services و Unified Messaging Services را پوشش می دهد.

البته برجسته ترین تغییر بوجود آمده این است که مایکروسافت در این نسخه تعداد رول ها را باز هم کاهش داده و به ۲ رول یعنی Mailbox و  Edge رسانده است. از دیگر سو در هنگام نصب پیش نیازها چند مورد جدید به چشم می خورد.

Edge Transport role:

برای رول Edge Transport که تعیین شده از هیچ دیتابیسی میزبانی نمی کند از لایسنس نسخه استاندارد استفاده می شود.

Setup Exchange 2016
وقتی شما لایسنس Exchange 2016 را می خرید یک کد لایسنس در اختیار شده قرار داده می شود که باید آن را در سرور وارد کنید. آن کد لایسنس مشخص می کند که شما کدام نسخه را می توانید نصب کنید، فرقی بین فایل ستاپ و نحوه نصب این دو نسخه وجود ندارد. تمامی سرور به صورت آزمایشی نصب می شوند و شما پس از تکمیل نصب می بایست کد لایسنس را وارد کنید. همچنین می توانید از نسخه استاندارد به نسخه اینترپرایس آپگرید کنید. اما شما نمی توانید از نسخه اینترپرایس به نسخه استاندارد دان گرید کنید مگر با پاک کردن کل برنامه و نصب مجدد. نتیجه اینکه شما می توانید نسخه استاندارد را نصب نموده و با توسعه سازمان خود نسبت به ارتقاء از نسخه استاندارد به نسخه اینترپرایس اقدام نمایید.




نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی